close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

נוסח השכבה לגבר

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
ידאיירתשפה12/05/2025

שאלה:

שלום הרב, יש המון המון נוסחים של השכבה לגבר באינטרנט. תוכל בבקשה להגיד לנו מה נכון?

תשובה:

שלום וברכה,

אין "נוסח נכון" ו"נוסח לא נכון" בעניינים הללו. אלו תפילות שחוברו במשך השנים, בדרך כלל על בסיס פסוקים ודברי חז"ל. ובכל מקום ועדה התגבש עם השנים נוסח שבו הורגלו. יש נוסחים ממש ארוכים ויש כאלה שמקפידים על נוסחים קצרים דווקא.

אני אעלה לכאן את נוסח ההשכבה שנוהגים אצלנו בבית כנסת. שנדמה לי שהוא לא קצר מידי ולא ארוך מידי. אבל כל נוסח שתגידו בוודאי יעשה טוב לנשמה ויגרום לעילוי נשמה. זה לא עניין של מילים קבועות.

נוסח השכבה לגבר ולאישה כפי שנוהגים אצלנו

יש לנו באתר גם כלי ליצירת פרקי תהילים ומשניות לפי סדר השם של הנפטר... וניתן להיכנס אליו כאן
תשובות נוספות בנושא-
פסוקי תהילים לפי שם לאזכרה
שלום וברכה, זהב אכן שם לא רגיל.אבל לא חייבים (ובדרך כלל לא עושים את זה) לחפש לפי כל שם. יש מנגנונים שעושים את זה אוטומטית לכל שם.

יש לנו בשורש כלי למציאת פסוקים ומשניות לפי כל שם שתכניס-
למציאת פסוק או משניות לפי שם

תכניס שם את השם שכתבת, ותקבל מיד את הפסוקים והמשניות.
קורונה וסיום שנה למות אבי זל
באופן הלכתי, בודאי שאפשר להימנע או לעשות את האזכרה בבית כנסת. לא מסכנים אפילו בספק בשביל משהו כמו אזכרה.

אבלמבחינה מעשית זה לא מובן לי כל כך- אם החשש הוא שאתה תידבק ותדביק אותה, הרי אתה יכול להידבק גם בבית כנסץ, בעבודה או בכל מקום אחר.

אם אתה נשמר מכל אלה, כדי לא לסכן אותה, הרי שברור שאתם יכולים לעשות אזכרה בבית כנסת, לעלות לתורה או לתרום משהו קטן לבית כנסת ולבקש שהם יעשו אזכרה. אבל אם אתה חשוף לכל מיני אנשים כל היום,  אני לא רואה איך זה עוזר כל כך.
תפילה לעומת מצבה שנתקנה על קבר
זו לא ממש ברכה, אבל נוהגים לומר מזמורי תהילים: לג, טז, יז, עב, צא, קד, קל.

ואז אומרים פסוקים מתוך פרק קיט בתהילים לפי שם הנפטר.

מוסיפים כנ"ל מתוך פרק קיט אותיות נשמה (נ ש מ ה)

אומרים קדיש יתום (קדיש יהא שלמא)

מסיימים בהשכבה-

השכבה:

השכבה לאיש:
וְהַחָכְמָה מֵאַיִן תִּמָּצֵא, וְאֵי זֶה מְקוֹם בִּינָה:
אַשְׁרֵי אָדָם מָצָא חָכְמָה, וְאָדָם יָפִיק תְּבוּנָה:
מָה רַב טוּבְךָ אֲשֶׁר צָפַנְתָּ לִּירֵאֶיךָ, פָּעַלְתָּ לַחוֹסִים בָּךְ, נֶגֶד בְּנֵי אָדָם:
מַה יָּקָר חַסְדְּךָ אֱלֹהִים, וּבְנֵי אָדָם בְּצֵל כְּנָפֶיךָ יֶחֱסָיוּן:
יִרְוְיֻן מִדֶּשֶׁן בֵּיתֶךָ, וְנַחַל עֲדָנֶיךָ תַשְׁקֵם:
טוֹב שֵׁם מִשֶּׁמֶן טוֹב, וְיוֹם הַמָּוֶת מִיּוֹם הִוָּלְדוֹ:
סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמָע, אֶת הָאֱלֹהִים יְרָא וְאֶת מִצְוֹתָיו שְׁמוֹר כִּי זֶה כָּל הָאָדָם:
יַעְלְזוּ חֲסִידִים בְּכָבוֹד, יְרַנְּנוּ עַל מִשְׁכְּבוֹתָם:
מְנוּחָה נְכוֹנָה. בִּישִׁיבָה עֶלְיוֹנָה. בְּמַעֲלַת קְדוֹשִׁים וּטְהוֹרִים. כְּזוֹהַר הָרָקִיעַ מְאִירִים וּמַזְהִירִים. וְחִלּוּץ עֲצָמִים. וְכַפָּרַת אֲשָׁמִים. וְהַרְחָקַת פֶּשַׁע. וְהַקְרָבַת יֶשַׁע. וְחֶמְלָה וַחֲנִינָה. מִלִּפְנֵי שׁוֹכֵן מְעוֹנָה. וְחוּלָקָא טָבָא. לְחַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא. שָׁם תְּהֵא מְנַת וּמְחִיצַת וִישִׁיבַת נֶפֶשׁ הַשֵּׁם הַטּוֹב הַמְּרוּחָם (פלוני) רוּחַ ה' תְּנִיחֶנּוּ בְּגַן עֵדֶן. דְּאִתְפְּטָר מִן עַלְמָא הָדֵין כִּרְעוּת אֱלָהָא מָארֵיהּ שְׁמַיָּא וְאַרְעָא. מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים בְּרַחֲמָיו יְרַחֵם עָלָיו. וְיָחוֹס וְיַחְמוֹל עָלָיו. מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים בְּרַחֲמָיו יַסְתִּירֵהוּ בְּצֵל כְּנָפָיו וּבְסֵתֶר אָהֳלוֹ לַחֲזוֹת בְּנוֹעַם ה' וּלְבַקֵּר בְּהֵיכָלוֹ. וּלְקֵץ הַיָּמִין יַעֲמִידֵהוּ. וּמִנַּחַל עֲדָנָיו יַשְׁקֵהוּ. וְיִצְרוֹר בִּצְרוֹר הַחַיִּים נִשְׁמָתוֹ. וְיָשִׂים כָּבוֹד מְנוּחָתוֹ. ה' הוּא נַחֲלָתוֹ. וְיִלָּוֶה אֵלָיו הַשָּׁלוֹם וְעַל מִשְׁכָּבוֹ יִהְיֶה שָׁלוֹם. כְּדִכְתִיב:
יָבוֹא שָׁלוֹם יָנוּחוּ עַל מִשְׁכְּבוֹתָם. הֹלֵךְ נְכֹחוֹ. הוּא וְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַשּׁוֹכְבִים עִמּוֹ בִּכְלַל הָרַחֲמִים וְהַסְּלִיחוֹת. וְכֵן יְהִי רָצוֹן וְנֹאמַר אָמֵן:

השכבה לאשה:
אֵשֶׁת חַיִל מִי יִמְצָא, וְרָחֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ:
שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי, אִשָּׁה יִרְאַת יְדֹוָד הִיא תִתְהַלָּל:
תְּנוּ לָהּ מִפְּרִי יָדֶיהָ, וִיהַלְלוּהָ בַשְּׁעָרִים מַעֲשֶׂיהָ:
רַחֲמָנָא דְּרַחֲמָנוּתָא דִי לֵיהּ הִיא וּבְמֵימְרֵיהּ אִתְבְּרִיאוּ עָלְמַיָּא עַלְמָא הָדֵין וְעַלְמָא דְּאָתֵי וּגְנַז בֵּיהּ צַדְקָנִיּוֹת וְחַסְדָּנִיּוֹת דְּעַבְדָן רְעוּתֵיהּ וּבְמֵימְרֵיהּ וּבִיקָרֵיהּ וּבְתוּקְפֵיהּ יֵאמַר לְמֵיעַל קֳדָמוֹהִי דּוּכְרָן נֶפֶשׁ הָאִשָּׁה הַכְּבוּדָה וְהַצְּנוּעָה וְהַנִּכְבֶּדֶת מָרַת (פלונית) רוּחַ ה' תְּנִיחֶנָּה בְּגַן עֵדֶן. דְּאִתְפְּטָרַת מִן עַלְמָא הָדֵין כִּרְעוּת אֱלָהָא מָרֵיהּ שְׁמַיָּא וְאַרְעָא. הַמֶּלֶךְ בְּרַחֲמָיו יָחוֹס וְיַחְמוֹל עָלֶיהָ. וְיִלָּוֶה אֵלֶיהָ הַשָּׁלוֹם וְעַל מִשְׁכָּבָה יִהְיֶה שָׁלוֹם. כְּדִכְתִיב:
יָבוֹא שָׁלוֹם יָנוּחוּ עַל מִשְׁכְּבוֹתָם. הֹלֵךְ נְכֹחוֹ. הִיא וְכָל בְּנוֹת יִשְׂרָאֵל הַשּׁוֹכְבוֹת עִמָּהּ בִּכְלַל הָרַחֲמִים וְהַסְּלִיחוֹת. וְכֵן יְהִי רָצוֹן וְנֹאמַר אָמֵן:
אזכרה באדר א
אם הוא נפטר ממש באדר א, כלומר- בשנה מעוברת, אז האזכרה היא באדר א, אם הוא נפטר בשנה רגילה (אדר אחד), או באדר ב, האזכרה היא באדר ב.
חודש אדר א
אם הוא נפטר בחודש אדר רגיל, בשנה לא מעוברת, עושים את האזכרה באדר ב, לפי מנהג הפספרדים ורוב האשכנזים.
אם הוא נפטר בחודש אדר א, עושים את האזכרה בחודש אדר א.

אזכרת ה12 חודש היא לפי החודשים ולא השנה ולכן עושים אותה שניים עשר חודשים אחרי יום הפטירה.
מנין בבית הקברות?
לא חובה לומר קדיש על הקבר, נהוג לבקר בבית העלמין עם המשפחה הקרובה ולומר את הקדיש בבית כנסת.